Table of Contents:

  1. Hvad er Vygotsky teori?
  2. Hvad er Nuzo modellen?
  3. Hvad er en udviklingszone?
  4. Hvad handler Nuzo om?
  5. Hvad har Vygotsky tilfælles med Piaget?
  6. Hvor adskiller Piagets forståelse sig grundlæggende fra Vygotskys forståelse af hvordan vi lærer at forstå vores omverden?

Hvad er Vygotsky teori?

Vygotsky påpegede, at læring vækker en masse forskellige interne udviklingsprocesser, som kommer i spil og bruges af barnet i interaktion med mennesker i omgivelserne og særligt legekammerater. Dermed bliver omgivelsernes autenticitet og tiltrækning på børn væsentlig for sproglig udvikling.

Hvad er Nuzo modellen?

NUZO-metoden er resultatet af et pædagogisk udviklingsarbejde i den vidtgående specialundervisning, hvor elevgruppen er elever med generel retardering og forskellige diagnoser som ADHD, Autisme, TF, Downs, sjældnere syndromer og andre medfødte hjerneskader.

Hvad er en udviklingszone?

Den aktuelle udviklingszone dækker over den viden og forståelse, praktikanten har erhvervet sig, og de handlemønstre og -strategier, vedkommende allerede mestrer. Den nærmeste udviklingszone er den læring, praktikanten er klar til, og rummer dermed muligheder for udvikling, læring og nye indsigter.

Hvad handler Nuzo om?

NUZO-metoden er resultatet af et pædagogisk udviklingsarbejde i den vidtgående specialundervisning, hvor elevgruppen er elever med generel retardering og forskellige diagnoser som ADHD, Autisme, TF, Downs, sjældnere syndromer og andre medfødte hjerneskader.

Hvad har Vygotsky tilfælles med Piaget?

Ifølge Piaget er barnet selv den vigtigste kilde til kognition. Barnet er en aktiv, selvmotiveret udforsker, som skaber ideer og prøver dem af i verden rundt omkring sig.

Hvor adskiller Piagets forståelse sig grundlæggende fra Vygotskys forståelse af hvordan vi lærer at forstå vores omverden?

For Piaget er tænkning et individuelt foretagende. Barnet konstruerer sin viden selv, men er dog i samspil med omgivelserne, når det spørger og eksperimenterer. Mens Piaget er konstruktivist, er Vygotsky socialkonstruktivist. For ham udvikler barnet sig i samspil med sin omverden, med kultur og samfund.