Table of Contents:

  1. Er Forbrugerernes præferencer konvekse strengt konvekse?
  2. Hvordan skaber man præferencer?
  3. Hvad betyder det at der er svage præferencer på et marked?
  4. Hvorfor er Indifferenskurver konvekse?
  5. Hvad kendetegner et heterogent marked?

Er Forbrugerernes præferencer konvekse strengt konvekse?

Forbrugerens præferencer er strengt konvekse, hvis det gælder, at han foretrækker det vejede gennemsnit af A og B frem for hvert af de oprindelige varebundter. En mindre formel udlægning af antagelsen om konvekse præferencer er, at forbrugere foretrækker variation i deres forbrug.

Hvordan skaber man præferencer?

Præferencer kan forekomme både med hensyn til et produkt frem for et andet, men også med hensyn til en udbyder frem for en anden. De forskellige udbydere forsøger altså at differentiere sig på produktet, for at skille sig ud fra konkurrenterne.

Hvad betyder det at der er svage præferencer på et marked?

På det homogene marked er der svage præferencer, dvs. at forbrugerne ikke foretrækker bestemte mærker eller producenter frem for andre.

Hvorfor er Indifferenskurver konvekse?

En indifferenskurve behøver ikke at være konveks, men den er det ofte. Dette viser, at når folk har relativ meget af en gode, så er det mere villige til at op, give noget af den for at få 1 mere af en anden gode. fladere når vi bevæger os længere mod højre.

Hvad kendetegner et heterogent marked?

Et marked kan enten være homogent eller heterogent. På et homogent marked omsættes varer, som køberne opfatter som identiske, uanset hvem der har produceret dem. På et heterogent marked har varerne forskellige synlige karakteristika, som betyder, at køberne kan adskille dem fra hinanden.