Table of Contents:

  1. Hvad er karkassen?
  2. Kan et bildæk springe?
  3. Hvilke dæk bliver mest slidt?
  4. Hvorfor bliver mine dæk savtakket?
  5. Hvad betyder hæl og tå på dæk?
  6. Hvorfor får dæk hæl og tå?
  7. Hvad er bestemmelserne for anvendelse af dæktyper på en lastbil?
  8. Hvilke materialer er der i et bildæk?
  9. Hvordan er dæk opbygget?
  10. Kan dæk eksplodere?
  11. Kan Falck lappe dæk på stedet?
  12. Hvorfor rejser dæk sig?
  13. Kan dæk lappes efter skum?
  14. Hvorfor mister dæk luft?

Hvad er karkassen?

Karkasse: Den inderste del af dækket. Karkassen beskytter dækket og indeholder luft. Den fungerer som en indre slange. Det er luften og ikke dækket, der bærer belastningen. Det er derfor at dæktrykket er så vigtigt.

Kan et bildæk springe?

Vær altid opmærksom på, at såfremt et dæk har kørt for lang tid uden luft, så kan karkassen være ødelagt. Der kan dermed være risiko for, at dækket sprænger (dæksprængning) ved oppumpning.

Hvilke dæk bliver mest slidt?

Forhjulstrukne biler slider oftest fordækkene hurtigst, så det kan være en god idé at bytte for- og baghjul om et par gange i dækkenes levetid. Derved kan du få fire helt nye dæk på én gang, når de fire gamle er slidt op. Det omvendte er tilfældet med baghjulstrukne biler, dog knapt så udtalt.

Hvorfor bliver mine dæk savtakket?

Savtakket mønster på dækkenes kanter: Hvis du opdager, at dækkene har et savtakket eller flosset udseende langs kanterne, skyldes det sandsynligvis uregelmæssigt slid mod vejen. Det kan være et tegn på, at hjulene skal spores.

Hvad betyder hæl og tå på dæk?

For at gøre bilerne retningsstabile er baghjulene stillet, så de ikke kører præcis ligeud, og derved opstår slitagen, der kaldes hæl og tå eller savtaks-slitage.

Hvorfor får dæk hæl og tå?

Hæl-og-tå-slid opstår ved normal brug og normalt indstillet ophæng. Det er det ydre (og hørbare) bevis på forskellige vridkræfter, der opstår i tråden. For at finde en forklaring kan vi se nærmere på dækmønstrets konstruktion. Dækmønstrets riller og lameller er vigtige for sikkerheden på våde og oversvømmede veje.

Hvad er bestemmelserne for anvendelse af dæktyper på en lastbil?

Alle drivaksler på lastbiler og busser skal være udstyret med vinterdæk (M+S er tilstrækkelig) under vinterforhold (sne, is, isslag). Snekæder er kun tilladt på veje dækket af sne og is. Pigdæk forbudt.

Hvilke materialer er der i et bildæk?

Et bildæk består af ca. 15% naturgummi, ca. 27% syntetisk polymer samt ca. 28% kulstofmateriale.

Hvordan er dæk opbygget?

Et dæk er opbygget af et skelet (1) af bæltelag. Disse ligger oftest i et eller to lag og holdes sammen af flere gummilag. Bæltet (2) er lag af stålwirer der øger stabiliteten i dækket. Disse kan også være opbygget af forskellige lærredsmaterialer.

Kan dæk eksplodere?

Hvis dæktrykket ikke er tilstrækkeligt i forhold til den vægt, der skal transporteres, stiger dækkets temperatur som følge af øget nedbøjning. For høj temperatur kan resultere i varige skader på dækket og i yderste konsekvens til, at dækket eksploderer.

Kan Falck lappe dæk på stedet?

Et punkteret bildæk skal ikke punktere dine planer. Ring til os, så sender vi en Falck-mekaniker ud til dig, så du kan få skiftet hjul eller få klaret en nødtætning af bildækket på stedet. Du får hjælp på stedet, så du selv kan køre trygt til et værksted eller dækcenter.

Hvorfor rejser dæk sig?

Når et dæk har "rejst sig", betyder det, at det har lavet savtakker. Det viser sig på den måde, at de enkelte gummiblokke i dækket er slidt skæve. Groft sagt som tænderne på en sav - deraf navnet.

Kan dæk lappes efter skum?

Skum til punkteret dæk kan blive for gammelt og miste sin lappeevne. Hvis du satser på at bruge et lappesæt som løsning ved hul i dækket, så bør du holde øje med forseglingsvæskens udløbsdato. Køb gerne en ny flaske skum til et punkteret dæk i god tid.

Hvorfor mister dæk luft?

Bobler det, er ventilen utæt og skal udskiftes hos en dækmontør. Fejlen kan også ligge i fælgen. Du kan have slået en lille skævhed i fælgen ved fx at ramme en kantsten. Denne skævhed kan medføre, at dækket ikke kan slutte helt tæt, og hvis du kører med slangeløse dæk, taber hjulet luft.