Table of Contents:

  1. Hvordan styrker man mental sundhed?
  2. Hvorfor er naturen sund for os?
  3. Hvorfor er natur vigtig?
  4. Hvad er en god mental sundhed?
  5. Hvilke faktorer påvirker vores sundhed?
  6. Hvordan får man en stærk psyke?

Hvordan styrker man mental sundhed?

Det er vigtigt at være aktiv – både fysisk, mentalt og socialt. Men der kan være perioder i livet, hvor man har mere eller mindre mulighed for at engagere sig i nye aktiviteter, fx når man får børn. Og her er det vigtigt at huske, at der er mange niveauer af aktivitet.

Hvorfor er naturen sund for os?

Natur, frisk luft og sollys spiller en vigtig rolle i forhold til at styrke vores mentale sundhed. Forskning viser nemlig, at det har en positiv effekt på vores mentale sundhed, når vi opholder os i naturen – både i selskab med os selv og andre.

Hvorfor er natur vigtig?

Naturoplevelser beskytter naturen Vi bliver mindet om, at naturen er vores livsgrundlag, som forsyner os med frisk luft, rent vand, sunde fødevarer og muligheden for at leve og overleve sammen med millioner af andre arter og organismer. Børn med mange naturoplevelser vokser op som brugere og beskyttere af naturen.

Hvad er en god mental sundhed?

I Danmark definerer Sundhedsstyrelsen mental sundhed som: ”En tilstand af trivsel, hvor individet kan udfolde sine evner, kan håndtere dagligdags udfordringer og stress, samt indgå i fællesskaber med andre mennesker” (Sundhedsstyrelsen, 2012).

Hvilke faktorer påvirker vores sundhed?

Faktorer i kosten, livsstilen, det ydre miljø og måden vi lever på, påvirker vores risiko for at udvikle sygdommene. Det ser ud til, at manglende fysisk aktivitet, rygning, overdrevet indtag af alkohol, usund kost, overvægt og stress er centrale medvirkende årsager til at få livsstilssygdomme senere i livet.

Hvordan får man en stærk psyke?

Eva Hertz giver fem faktorer og øvelser man kan træne, hvis man gerne vil styrke sin mentale robusthed.
  1. Tænkefælder og problemløsning. Tankefælder er de negative bekymringer og tanker, der kan opstå, når man kommer ud i en presset situation. ...
  2. Positive følelser. ...
  3. Positive relationer. ...
  4. Selvregulering. ...
  5. Fokus på styrker.
30. sep. 2015