Table of Contents:

  1. Hvad er normal betalingsfrist?
  2. Hvor lang tid har man til at betale et girokort?
  3. Hvornår er en faktura forfalden?
  4. Hvor længe efter kan man sende en regning?
  5. Kan man betale en regning to gange?
  6. Hvad er et faktura nummer?
  7. Hvordan betaler jeg et girokort på netbank?
  8. Hvordan ser en regning ud?
  9. Hvad betyder netto kontant 8 dage?
  10. Hvad betyder tallene på girokort?
  11. Kan man betale girokort på posthuset?
  12. Hvad koster det at betale et girokort på posthuset?
  13. Hvad betyder ordet forfald?
  14. Hvornår er en regning forældet?
  15. Hvornår bliver en regning for gammel?

Hvad er normal betalingsfrist?

Hovedreglen er en betalingsfrist på 30 dage, men den kan forkortes eller øges, hvis køber og/eller sælger accepterer de nye betalingsbetingelser.

Hvor lang tid har man til at betale et girokort?

Der er ikke nogen regel for, hvor lang betalingsfristen skal være, men du skal have mindst nogle dage. Du har betalt for sent, hvis du har betalt efter den dag, hvor det er aftalt, at du skal betale. Er det ikke aftalt, hvornår du skal betale, skal du betale senest 30 dage efter, at regningen er blevet afsendt.

Hvornår er en faktura forfalden?

Forfaldsdatoen er den dato, hvor fakturaen seneste kan betales til tiden. Betalingsdato: Betalingsdatoen er den dag, du vælger at betale fakturaen, og pengene bliver trukket på din bankkonto.

Hvor længe efter kan man sende en regning?

En faktura skal senest være afsendt 3 år efter, at arbejdet eller ydelsen er udført og leveret. Det kan altså være, at du i april 2016 byggede en træterrasse for en kunde, men du først i juni 2019 sender en faktura til kunden.

Kan man betale en regning to gange?

Det kommer bag på mange, at de skal gemme deres kvitteringer i flere år, hvis de vil undgå risikoen for at skulle betale den samme regning to gange. Er regningen betalt via banken, kan et kontoudtog eller en udskrift fra netbank være tilstrækkelig dokumentation for betalingen.

Hvad er et faktura nummer?

Et fakturanummer er et unikt nummer som har til formål at identificere en faktura.

Hvordan betaler jeg et girokort på netbank?

I netbank skal du:
  1. Vælg: Betal og overfør.
  2. Vælg: Betal regning.
  3. Vælg: Kortart (du kan se kortart på din regning)
  4. Vælg: konto der skal hæves fra.
  5. Skriv tekst der skal fremgå af din kontoudskrift.
  6. Indtast regningens beløb samt betalingsdato.
  7. Indtast betalingsidentitet og kreditornr. som fremgår af regningen.
  8. Klik: Betal.

Hvordan ser en regning ud?

Fakturaen skal indeholde:
  1. Fakturadato.
  2. Fakturanummer, der skal være fortløbende. ...
  3. Sælgers navn, adresse og CVR-nr.
  4. Købers navn og adresse (også deres EU momsregistreringsnummer, hvis køber er herfra)
  5. Varens/ydelsens art, mængde og pris.

Hvad betyder netto kontant 8 dage?

Netto: Ved netto, skal du vælge et antal dage. Vælges 'Netto' plus 8 dage, giver du din kunde 8 dages kredittid fra fakturadatoen til at betale fakturaen. Netto kontant: Her skal din kunde betale fakturaen med det samme, altså du skal modtage betalingen på fakturadatoen.

Hvad betyder tallene på girokort?

Et kreditornummer er en 8-cifret kode, der er angivet på indbetalingskort for at identificere kreditor. Hvor mange cifre består et kreditornummer af? Et kreditornummer består af 8 cifre, og du finder det på de indbetalingskort, du modtager.

Kan man betale girokort på posthuset?

Fra 1. januar 2018 kan du ikke længere betale dine regninger, hæve eller indsætte penge her på posthuset. Meddelelse til kunderne på landets posthuse fra PostNord og Danske Bank.

Hvad koster det at betale et girokort på posthuset?

Betal via et betalingskort: Som udgangspunkt gratis, men dine kreditorer kan selv sætte gebyrerne. Betal på posthuset: 40 kroner per indbetalingskort. Det er dog efter aftale med Danske Bank, og det er dem, der fastsætter gebyret.

Hvad betyder ordet forfald?

1. blive faldefærdig eller blive i mere og mere dårlig stand pga. manglende vedligeholdelse om bygning el. lign.

Hvornår er en regning forældet?

Virksomhedens økonomiske krav mod dig bliver som udgangspunkt forældet tre år efter, virksomheden kunne kræve, at du betalte. Er forældelsesfristen overskredet, kan virksomheden derfor ikke længere kræve, at du betaler regningen.

Hvornår bliver en regning for gammel?

Fristen for forældelse er som hovedregel på 3 år og i nogle tilfælde på 10 år: 3 års forældelse gælder for: Regninger, fakturakrav, renter eller gebyrer, som ikke kan dokumenteres med din underskrift på. Eksempelvis vil en faktura fra mekanikeren forælde efter 3 år, hvis ikke kravet kommer i fogedretten.