Table of Contents:

  1. Hvordan fungere justerbare håndvægte?
  2. Hvor tunge håndvægte?
  3. Hvor tungt skal man træne?
  4. Hvordan bruger man vægte?
  5. Hvordan træner jeg mine skuldre?
  6. Hvad kan man gøre ved smerter i skulderen?

Hvordan fungere justerbare håndvægte?

Håndvægtene fungerer således, at du vælger vægttrin via en justeringsmekanisme som oftest er en drejeknap eller en plastikknap. Herefter løfter du håndvægten op og får den vægt på håndvægten, som du har valgt, mens resten af vægtskiverne bliver liggende i skålen.

Hvor tunge håndvægte?

Hvor meget skal håndvægten veje? En god rettesnor er, kan du tage mere end 15-20 gentagelser, er vægten for let. Kan du tage mindre end 8 gentagelser med god teknik, er håndvægten for tung. Medmindre du har årelang erfaring og arbejder på at øge din maksimale styrke.

Hvor tungt skal man træne?

Indenfor styrketræning er der en tommelfingerregel angående hvor mange gentagelser man skal udføre – og følgelig hvor tungt man skal løfte. Ifølge denne tommelfingerregel skal man primært træne 1-5 gentagelser, hvis man træner efter styrke, og mellem 6-15 gentagelser, hvis man træner efter muskelvækst.

Hvordan bruger man vægte?

Sådan gør du: Placér din håndvægt foran brystet. Skyd brystet frem, og ret ryggen. Stil dig med en hoftebreddes afstand mellem fødderne, og lad tæerne pege let udad. Spænd op i din core, og bevæg dig i et kontrolleret tempo ned til 90 grader.

Hvordan træner jeg mine skuldre?

Træn øvelser for skuldre dagligt
  1. Lad armene hænge ned langs siden af kroppen.
  2. Løft skulderne op mod ørerne og træk derefter skulderbladene sammen på ryggen.
  3. Lad skulderbladene glide ned.
  4. Skift retning.
  5. Gentag øvelsen 8-12 gange i hver retning.

Hvad kan man gøre ved smerter i skulderen?

Du bør undgå arbejde og aktivitet, som gør smerterne værre, men du skal ikke være passiv eller gå med armen helt i ro. I så fald stivner skulderen, og det kan tage lang tid og give mange gener at få genskabt bevægeligheden igen.